-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7604 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

علت قرار دادن مسأله امامت به شكل توارثي چيست؟



به عنوان مقدمه بايد توجه داشته باشيم كه نبوت و امامت تعييني بوده و از قسم ولايت تكويني وجودي ميباشد. علت روشني كه براي اين مسأله ميتوان بيان كرد اين است كه، اگر ولايت انبياء و اولياي معصوم ( و جانشينان آنان تعييني نبود و اين منصب از مقوله پديدههاي عمومي بود كه براي هر كس وصول به آن مقام امكان پذير باشد:

اولاً، خاتميت پيامبر اكرم ( مورد اشكال قرار ميگرفت.

ثانياً، هر كسي به مقام تقرب ميرسيد ميتوانست ادعاي پيامبري يا امامت داشته باشد.

خلاصه اگر نبوت و امامت ضابطه و ملاك مشخصي نداشت مردم نميتوانستند راهنماي واقعي خود را تشخيص بدهند. به اضافه اينكه پس از اسلام صدها بلكه هزاران اولياء الله ظهور كرده و به مقام شامخ عرفان مثبت رسيده بودند، ولي هيچ يك از آنان ادعاي نبوت يا امامت نكرده است و اگر هم ميكرد پذيرفته نميشد.

در قرآن كريم بزرگترين نعمتهاي جهان هستي نعمت ولايت است كه خداي سبحان از اين نعمت به عنوان عهد ياد كرده است. ميفرمايد اين عهد، بهره هر كسي نيست، يعني ولايت نظير نعمتهاي ظاهري نيست تا هر كس با تلاش و كوشش بتواند آن را بدست آورد:

و اذا ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن، قال اني جاعلك للناس اماماً، قال و من ذريتي، قال لاينال عهدي الظالمين. (سوره بقره، 124)

خداوند ابراهيم را مورد آزمايشها قرار داد و او آن آزمايشها را به نهايت و كمال رساند. آنگاه خدا به او گفت من تو را امام قرار ميدهم. ابراهيم گفت آيا از ذريه و نسل من هم؟ جواب آمد كه عهد من به ستمگران نميرسد.آيه نميگويد ظالمان به عهد من دسترسي ندارند تا مفهومش اين باشد كه انسانهاي عادل به عهد خدا دسترسي دارند. بلكه دست عادل نيز بدون اعطاي الهي به اين عهد نميرسد.

زيرا بسياري انسانها عالم و عادل هستند ولي امام و جانشين او نيستند. پس امامت عهد خداست و به تعيين و مسؤليت اوست نه هيچ علت ديگر حتي اصل وراثت.

يعني انسان بايد به حدي برسد كه به اصطلاح يك انسان كامل باشد تا بتواند با تمام وجودش پيشواي ديگران باشد. براي همين هنگامي كه ابراهيم ( درباره ذريه و نسل خود از خداوند پرسش ميكند خداوند متعال ميفرمايند:

لاينال عهدي الظالمين

براي همين شيعه ميگويد، امامتي كه ما ميگوييم به عهده خداست نه بر عهده مردم. خواه از نسل ابراهيم باشد يا نباشد كنار گذاشته ميشوند.

وليكن ميتوان گفت تحقق ارواح نوراني و پاك از هر پليدي از حيث نسل و صلب آباء شرط لازم دريافت ظرفيت بالاي امامت است از اينرو قرآن كريم سلسلة جليله انبياء را به شجرة طيبهاي مثال ميزند (ومثل كلمه طيبه كشجره طيبه)

يعني اين پاكي و طهارت همچون شاخهها و ساقهها به تنه و ريشههايي مربوط ميشود كه تصور تحقق مقام امامت را بدون سلسلة نسب به اصلاب پاك، مانند شاخهاي و ميوهاي منقطع از تنه و ريشه درخت ميسازد كه چنين تصوري باطل است.

بنابراين آنچه توراث خوانده شده و نسبت خانوادگي در آن ديده ميشود. از لوازم اين امر مهم محسوب شده اما كافي نميباشد چنانكه بسياري از اين نسب برخوردار بوده ولي امام نميباشند.

برگرفته از: نرم افزار (CD) ، از دريا به دريا، آثار استاد محمد تقي جعفري(

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.